Jessica Hausner, regizoare: „Maternitatea nu e totul”
De multe ori, mergem la cinema cu un scop precis. Mergem la comedii romantice unde cunoaștem încă de la început tipologiile personajelor, la filme de groază care ne permit să experimentăm frica din confortul unui fotoliu flancat de cutii de popcorn sau la blockbuster-e care ne dau senzația că sfârșitul lumii este ceva ce se întâmplă undeva departe. Le putem ghici intențiile încă din momentul în care se derulează genericul de început. În ultimii ani, însă, mulți regizori talentați au început să se joace cu convențiile acestor așa-numite „filme de gen”, dinamitând așteptările spectatorilor și livrând subversiv mesaje foarte serioase. Să ne uităm, de exemplu, la Jordan Peele, care camuflează în Get Out și Us (două filme horror ca la carte, de altfel), poate cele mai pertinente comentarii sociale care au ajuns în ultima vreme în cinema-ul american mainstream. Sau la Ali Abbasi, cu al său Border, care sub pretextul unui thriller ajunge să vorbească despre identitate și ce înseamnă să fii „diferit”.
Pentru austriaca Jessica Hausner, a experimenta cu elemente SF a fost una dintre mizele noului ei film, Little Joe, selectat anul acesta în Competiția Oficială a festivalului de film de la Cannes. „Cred că foarte multe cărți și filme științifico-fantastice vorbesc de fapt despre probleme fundamental umane”, îmi spune regizoarea într-un interviu telefonic acordat înainte de începerea Les Films de Cannes a Bucarest, un showcase de 10 zile al celor mai importante filme prezentate anul acesta pe croazetă. În Little Joe, protagonistă este Alice, o geneticiană care dezvoltă o nouă specie de plantă, una care, îngrijită corespunzător, îi face fericiți pe…
Citeste continuarea AICI