Cancel culture sau cartonașul roșu al Internetului

0

Pe scurt, cancel culture e noua formă de boicot cultural al Internetului, manifestată de obicei pe platforme ca Twitter și Instagram. Cancel culture întruchipează o eră în care un tweet poate distruge o persoană sau o companie – o eră în care o știre nefondată și neverificată (!) poate deveni atât de virală încât daunele de imagine sunt ireversibile. Nu în ultimul rând, cancel culture este o formă de justiție digitală care se traduce adesea prin comentarii malițioase, unfollow în masă, petiții online și schimbarea unor decizii și atitudini în calitate de cumpărător.

Această nouă formă de vigilență digitală ar putea fi considerată zenitul societății ultra-tehnologizate în care trăim. De fapt, se poate și mai rău (vezi Sistemul de Creditare Socială din China, prin intermediul căruia 1,4 miliarde de cetățeni sunt evaluați în timp real în funcție de comportamente stabilite drept dezirabile de Guvern). Internetul și rețelele de socializare, în mod special, au devenit închisori perfecte în care toți ne supraveghem reciproc și în care bănuim că în spatele unor oglinzi unidirecționale se află paznici atenți la fiecare mișcare a noastră (vezi investigații despre Facebook, Big Data etc.).

Acest mediu de supraveghere, inspirat pe alocuri de modelul închisorii perfecte numite Panopticon (un concept absolut fascinant), ne încurajează să fim atenți la fiecare greșeală a celor din jur. Acesta este un caz perfect de Schadenfreude, în care ne bucurăm în mod bolnav atunci când altcineva suferă. De exemplu, se poate manifesta atunci când citim că o anumită celebritate a fost „desființată” după ce a făcut anumite comentarii deplasate și că toate…

 

Citeste continuarea AICI

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.