Deficitul de vitamine: Cum se manifestă lipsa vitaminelor în corp

0

Atunci când din organism lipsesc vitamine și minerale, semnele nu întârzie să apară. Simptome precum oboseala, iritațiile, probleme de piele sau unghii, sunt modul organismului de a transmite că îi lipsește ceva. Dacă înveți să recunoști aceste simptome și ce semnificație au ele, poți ajusta dieta alimentară și consumul de suplimente, astfel încât să obții vitaminele care îți lipsesc. Acum se găsesc în farmacii vitamine și minerale la preț avantajos, astfel că poți oricând să îți refaci stocurile din organism. Iată care sunt cele mai frecvente manifestări ale carenței de vitamine din organism. 

Părul și unghiile casante indică lipsă de vitamina B7

Lipsa biotinei, cunoscută și ca vitamina B7 poate duce la degradarea părului și a unghilor. Vitamina B7 ajută organismul să transforme mâncarea pe care o consumă în energie. Deși este destul de rară, o carență de vitamina B7 se poate manifesta prin subțierea și despicarea firelor de păr și a unghiilor. Alte simptome ale deficienței de biotină sunt oboseala cronică, durerile musculare, crampele și cârceii. Femeile însărcinate, consumatorii de tutun și alcool și persoanele cu probleme digestive precum boala Crohn sunt mai expuși riscului de a dezvolta o deficiență de biotină. În anumite cazuri și uzul îndelungat al antibioticelor poate constitui un risc pentru carența de vitamina B7.

Printre alimentele bogate în biotină, care ne ajută să restabilim echilibrul, se numără gălbenușurile de ou, peștele, carnea, lactatele, nucile și semințele, spanacul, broccoli, conopida, cartofii dulci, drojdia, cerealele integrale și bananele.

Aftele și crăpăturile în colțurile gurii indică deficiență de fier și B-uri

Leziunile din jurul și din interiorul gurii sunt de obicei rezultatul unei lipse de fier și de complexul vitaminelor B. Studiile au arătat că persoanele care fac des afte au deficiență de tiamină (vitamina B1), riboflavină (vitamina B2) și piridoxină (Vitamina B6). În ce privește leziunile de la colțurile gurii, acestea pot fi provocate de un exces de salivă sau de deshidratare, dar sunt de cele mai multe ori asociate unei deficiențe de riboflavină.

Alimente bogate în fier sunt carnea roșie, peștele, leguminoasele și verdețurile cu frunze verde închis, precum spanac, kale sau urzici. Surse bune de vitamine B sunt cerealele integrale, legumele cu amidon, nucile și semințele.

 

Sângerarea gingiilor este semnul lipsei de vitamina C

Atunci când gingiile nu sângerează din cauza unui periaj mai puternic, se poate ca în organism să existe o lipsă de vitamina C. Această vitamină joacă un rol important în funcționarea sistemului imunitar, acționând ca un antioxidant care împiedică deteriorarea celulelor. Pentru că organismul nu produce vitamina C de unul singur, este extrem de necesar să asigurăm doza zilnică recomandată din dietă. Fructele și legumele proaspete sunt cea mai bună sursă de vitamina C. 

Una dintre consecințele nefaste ale carenței de vitamina C este scorbutul care afectează sistemul imunitar, slăbește mușchii și oasele și provoacă oboseală și letargie.

Vederea slabă pe timp de noapte poate arăta lipsa vitaminei A

Lipsa de vitamina A este adesea asociată cu probleme de vedere, în special cu dificultatea de a se adapta la condiții de lumină redusă, pe timpul nopții. Acest lucru se întâmplă pentru că vitamina A este folosită la producerea rodopsinei, un pigment care se găsește în retină și susține vederea pe timp de noapte. Lipsa de vitamina A nu trebuie neglijată, pentru că în timp poate da probleme de vedere mai grave. 

Alimente bogate în vitamina A sunt lactatele, ouăle, peștele, spanacul și verdețurile, precum și toate legumele colorate în galben – portocaliu (morcovul, dovleacul, cartofii dulci). Este de evitat administrarea suplimentelor cu vitamina A, dacă nu a fost diagnosticată clar o deficiență, pentru că atunci când se acumulează în exces, vitamina A poate deveni toxică pentru organism. Simptomele pentru intoxicație cu vitamina A pot include amețeli, greață, dureri de cap, iritații de piele, dureri de oase și, în cazuri grave, comă sau deces.

În general, carențele de vitamine se pot corecta printr-un aport de alimente care conține vitamine și minerale. În cazul în care dieta nu este suficientă, se recomandă consumul de suplimente, însă numai la recomandarea medicului.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.