Ce înseamnă dieta alcalină și ce beneficii îți oferă?

0

Tot mai multe persoane sunt preocupate de sănătate și de alimentație. Totuși, este important să fim bine informați cu privire la acest subiect, deoarece nu toate informațiile din mediul online sunt adevărate. Este deja bine cunoscut faptul că alimentația poate fi un factor protector pentru sănătate sau, din contră, un factor de risc pentru apariția a numeroase boli. Astfel, obiceiurile alimentare pe care le adoptăm sunt decisive în ceea ce privește sănătatea. Astăzi vorbim despre dieta alcalină, de care probabil ai mai auzit până acum. Este aceasta benefică? Ce înseamnă și ce efecte produce în organism? Are efectele pe care le susține în teorie? Află totul în acest articol!

 

Ce înseamnă dieta alcalină?

Dieta alcalină presupune consumul de alimente alcaline și evitarea celor acide. Teoria pe care se bazează această dietă este faptul că alimentele alcaline ar modifica pH-ul organismului, alcalinizându-l. Din acest punct de vedere, prin scăderea acidității, dieta alcalină ar fi benefică pentru prevenirea unor afecțiuni. 

 

Realitate: Studiile nu susțin teoria care stă în spatele dietei alcaline. De fapt, pH-ul sângelui și fluidelor din organism nu poate fi modificat, organismul având procese complexe prin care menține constant pH-ul acestora. Alcalinitatea se referă la un pH mai mare de 7, sângele din organism având în mod natural un pH constant de 7,4. Astfel, dieta alcalină poate modifica doar pH-ul urinei, care se modifică în funcție de alimentație. Totuși, acest lucru nu înseamnă că dieta alcalină nu aduce o serie de beneficii în organism. Chiar dacă beneficiile nu sunt legate de pH, acestea există datorită unor obiceiuri alimentare recomandate de această dietă. 

Alimente recomandate vs. alimente de evitat

Care sunt alimentele recomandate și interzise de această dietă?

 

Alimente recomandate (alcaline):

  • Fructe 
  • Legume – în special cele cu frunze verzi.
  • Leguminoase boabe (mazăre, fasole, soia, năut, linte)
  • Produse din soia (tofu, lapte de soia)
  • Semințe și nucifere
  • Uleiuri vegetale
  • Pulberi și săruri alcalinizante

 

Alimente de evitat (acidice):

  • Ouă
  • Lactate
  • Carne
  • Pește
  • Cereale 
  • Alcool
  • Cafeină 
  • Produse procesate industrial și la conserve – mezeluri, produse gata de consum, dulciuri, sucuri. 

 

Beneficiile dietei alcaline

Datorită creșterii consumului de fructe, legume (în special cele cu frunze verde închis), oleaginoase, leguminoase și scăderii consumului de alimente procesate și carne grasă, dieta alcalină ar putea aduce o serie de beneficii în organism. Este important de știut însă că efectele nu se datorează pretinsei abilități de a modifica pH-ul, ci nutrienților din compoziția alimentelor vegetale. 

Ajută la scădere în greutate

Dieta alcalină presupune un aport caloric zilnic mai scăzut decât dieta convențională, deoarece fructele și legumele conțin mai puține calorii decât alimentele de origine animală și cerealele. De aceea, creșterea consumului de vegetale în detrimentul așa-numitelor alimente acidice înseamnă un aport caloric mai scăzut. Acest lucru se asociază cu scădere în greutate. 

Poate preveni unele afecțiuni

Dieta alcalină ar fi benefică în prevenția unor afecțiuni, datorită nutrienților din compoziția alimentelor vegetale alcaline –antioxidanți (clorofilă, beta-caroten, vitamina C), minerale și vitamine, acizi grași nesaturați (Omega-3, Omega-6, Omega-9). Astfel, aceasta ar ajuta la scăderea riscului de cancer, de boli cardiovasculare și hipertensiune arterială. Reducerea riscului de boli cardiovasculare este susținută și de scăderea consumului de carne roșie și procesată și de scăderea în greutate.   

Poate ameliora unele afecțiuni

Dieta alcalină ar putea ameliora hipertensiunea arterială și dislipidemia (nivel ridicat de colesterol în sânge, nivel scăzut de colesterol HDL sau „bun”), care reprezintă factori de risc cardiovasculari. 

 

În concluzie, dieta alcalină are o serie de beneficii, dar acestea nu sunt legate de presupusa capacitate de a regla pH-ul, ci de creșterea consumului de alimente vegetale. Pe de altă parte, este important de știut că o alimentație sănătoasă pe termen lung include alimente din toate grupele alimentare, variate și consumate cu moderație. Practic, te poți bucura de aceste beneficii cu o dietă variată, însă trebuie să fie echilibrată, sănătoasă și fără excese.  

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.