Sculptura în prim plan la Art Safari 2019
Art Safari 2019 continuă demersurile de recuperare a unei istorii mai puțin știute a artei românești cu două expoziții, în cadrul evenimentului ce stă să se deschidă la clădirea BCR din Piața Universității, pe 27 septembrie. În primul rând, este vorba despre expoziția dedicată lui Nicolae Tonitza și a felului atât de expresiv în care acesta a portretizat copilăria. Iar în al doilea rând, dar defel cel din urmă, mai avem parte și de expoziția “Repvblica. Despre umbre în sculptură”, o expoziție concepută ca o privire antologică și analitică asupra dinamicii sculpturii din România de la 1800 și până în prezent. Despre aceasta am vorbit mai mult cu Călin Dan, cel care a pus la cale această inițiativă de aduce în prim plan sculptura românească.
ELLE: De ce un pavilion dedicat sculpturii și de ce nu am vorbit mai mult despre asta în anii din urmă, când totuși arta românească a avut momente ce au adus-o în fața publicului (succesul internațional al școlii de la Cluj, achiziția eșuată a unei lucrări de Brâncuși etc.)?
Călin Dan: Răspunsul e cuprins în întrebarea însăși. Școala de pictură de la Cluj, după cum arată și numele, este un fenomen care, chiar dacă e mai complex de atâta, s-a bazat în special pe producția ridicată și pe succesul de piață ale picturii din acea urbe. Deci mimetismul cultural a făcut ca tot mai mulți artiști să se concentreze pe pictură, iar mimetismul economic al colecționarilor a mers în aceeași direcție.
Cât despre achiziția eșuată a Cumințeniei pământului, să ne amintim în ce a constat ea: un episod nefericit de marketing cultural și politic, o dezbatere publică plină de clișee patriotarde, o…
Citeste continuarea AICI