Pandemic reshape: cum ne-a remodelat pandemia obiceiurile de consum

0

Fiecare pandemie traversată de istorie trasează noi coordonate în perioada respectivă. Astăzi, pandemia cu coronavirus ne-a remodelat viețile în toată însemnătatea lor: de la sistemul medical și până la economie, am suferit modificări. Iar felul în care consumăm unele bunuri nu a rămas neatins – un studiu KPMG arată că patru trenduri esențiale au apărut în consum: impactul economic, importanța digitalului, erodarea încrederii și casa ca centru de activitate. Sub umbrela acestor trenduri, felul în care facem achiziții nu va mai fi niciodată la fel.

Sustenabilitate și afaceri locale

Pandemia cu Covid-19 ne-a reîntors către natural pe toate planurile: am adus natura în case prin fitodesign, am adoptat obiceiuri de zero-waste și, în final, ne-am înclinat capetele către produsele sustenabile. Ultimul an a marcat o creștere considerabilă a interesului pentru produsele realizate sustenabil, dar și cele care favorizează un stil de viață pe măsură: paie din metal și bambus, traiste ecologice din pânză în detrimentul celor din plastic, pahare reutilizabile în defavoarea celor to-go.

Ultimele luni și impactul economic al Covid-19 ne-au făcut să înțelegem și importanța susținerii afacerilor locale: local e mai bun. De la produse alimentare și până la îmbrăcăminte sau accesorii, am găsit în comunitatea locală un fel mai sănătos de a face cumpărături, susținând afacerile mici. Pandemia a marcat și o creștere a afacerilor locale în mediul digital, pe paginile de socializare – fermierii care își promovează produsele sunt acum mai vizibili la scară largă în online, de exemplu. Dacă acum câțiva ani în apropierea aniversărilor căutam un cadou pentru tati în centre comerciale, astăzi ne întoarcem către antreprenori locali și ce au ei de oferit.

Ideea de „cadou”, reconturată

Ultimul an ne-a distanțat de cei dragi și, în unele momente, și de noi înșine. Pandemia ne-a copleșit și ne-a întors către introspecție: un obicei de consum care s-a schimbat în această perioadă este felul în care oferim cadouri și, mai exact, ce cadouri oferim.

Dacă până acum ne mulțumeam să oferim cadouri „simbolice”, rezervate, acum le folosim ca pretext pentru a ne exprima cu adevărat emoțiile. Astăzi, cadourile țes povești. Acordăm mai multă importanță ca niciodată dăruirii, pentru că știm ce semnificație are pentru cel ce va primi cadoul: vrem să îi anulăm tristețea, oboseala, anxietatea și teama pandemică.

Proiectăm suflet în cadourile pe care le facem – dacă acum doi ani îi luam prietenului pasionat de pilotaj un avion de jucărie, pentru că e distractiv, astăzi îi vom cumpăra un zbor cu un avion ultrausor. Pentru că am înțeles – cadourile sunt mai mult decât cadouri. Sunt posibile amintiri, așa că trebuie să fie memorabile.

La mall în micul ecran

Trecând prin cea mai lungă perioadă de izolare la domiciliu din istorie, am consumat mai mult – poate prea mult – însă ne-am reorientat către cumpărăturile online pe toate palierele: de la îmbrăcăminte și încălțăminte și până la lădițe cu legume proaspete livrate la ușă, mall-ul pe care îl frecventam s-a mutat în micul ecran.

În 2020, sectorul de e-commerce a atins pragul de 5,6 de miliarde de euro, cu 30% mai mult ca în anul precedent, iar cele două ramuri populare sunt fashion și food delivery. Digitalizarea continuă contribuie la creșterea permanentă a cumpărăturilor online, iar statisticile o confirmă: din totalul cumpărăturilor efectuate online în România anului trecut, 65,6% au fost efectuate prin intermediul smartphone-ului.

Trăim rapid – suntem pe fugă și în permanență grăbiți către ceva. Însă, pe lângă efectele negative pe care le-a produs, există o latură pozitivă a pandemiei: ne-a reîntors capetele către trăitul în tihnă, așa că obiceiurile noastre de consum s-au adaptat. Astăzi, am înțeles cât de important este să cumpărăm slow – de la branduri sustenabile – și cu răbdare – astfel că am înlocuit cadourile clasice rapide cu unele gândite, așezate, cu însemnătate.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.